HVORVIKTIGERIKKEDETTE!

Efes.1,17-19

"Jeg ber om at vr Herre Jesu Kristi Gud,herlighetens Far,m gi dere visdom og penbarings nd til kunnskap om seg,
og gi deres hjerter opplyste yne,s dere kan forst hvilket hp Han har kalt dere til,hvor rik p herlighet Hans arv er blant de hellige,

og hvor overveldende stor Hans makt er for oss som tror,etter virksomheten av Hans veldige kraft."

Her i denne bnnen,viser Paulus virkelig sitt hjerte for Efeserne:om en virkelig Kristus-penbaring i deres hjerter.Her er det mange ting "ta tak"i,men det han frst ber om er: At de skal f visdom og penbarings nd til kunnskap om Gud.Dette handler om Den Hellige nds verk i et menneske ved tro.Ingenting kommer uten TRO.Vi blir "frelst"ved tro,helbredet ved tro,befriet ved tro,osv.

Heb.11,6sier:uten tro er det umulig vre til behag for Gud.Tro er den substansen som synliggjr vre bnnesvar.Bnner som bes uten tro besvares ikke.Heb.11,1sier bl.a at tr er full VISSHET om det en hper,alts,om det jeg ber om innfor Gud.Tro er ikke noe som er svevende,ubegripelig,eller mystisk.Det er FULL VISSHET,dvs jeg VET at jeg fr det jeg ber om,s lenge jeg er p "linje" med Guds Ord.

Jesus snakker om tro iMark.16,17-18.Han sier: Disse tegn SKAL flge de som TROR.S alt som skjer i Guds rike,og i vre liv,skjer ved TRO. Er det vanskelig? Nei. Jesus sa til Maria: Sa jeg deg ikke,at dersom du TROR skal dsu se Min herlighet. S,denne bnn Paulus ber,ber han for de i Efesos i TRO.
eie kunnskap om Guds rike,og Jesus Kristus er viktig for alle de troende. Noen inbiller seg at dette bare er for tjenestegaver,men det er feil. Alle som er "fdt" p ny,har ftt troen som gave i frelsen.

Det er ikke uvanlig se nyfrelste be for mennesker til helbredelse. Den nyfrelstes tro er enkel i et brennende hjerte for Jesus,og mirakel skjer. eie kunnsklap er n ting. eie kjennskap,er en annen ting. Kjennskap kommer ved et intimt og nrt fellesskap med en annen person,som f.eks i ekteskapet. Jeg kjenner mennesker som har hvert gift i 30 r uten egentlig kjenne hverandre. Da er det noe som er fundamentalt galt.

I mange ekteskap lever ektefellene hvert sitt liv. De har nesten ingenting felles,bortsett fra huset de bor i. Enkelte har til og med vert sitt soverom.Slike former for ekteskap ender som regel i skillsmisse.Den ene vet ikke hva den andre gjr.Derfor er samfunnet ektefeller i mellom et vre,eller ikke vre.Karriere og egne interesser gr foran fellesskap og viktige samtaler med den andre part.
IEfes.5,22-33sammenligner Paulus ekteskapet mellom mann og kvinne med forholdet Kristus og menigheten.

Da kan vi jo sprre: Hviket forhold har vi til Kristus? Vi kan sitte inne med mye kunnskap om bde det ene og det andre,men vet vi egentlig hva vi uttaler oss om? Kjenner vi Kristus slik vi snakker om Ham,eller er det bare en teori?
Vi kan lese1.Joh.br.1,3-4som sier:.....det som vi har sett og hrt,det forkynner vi for dere,for at ogs dere kan ha samfunn med oss.Og vrt samfunn er med Faderen og Hans Snn,Jesus Kristus.

Her blir Kristus forkynt ikke som en teori,men som en erfaring gjennom samfunnet med Ham.Her er det snakk om lve ut Kristuslivet.
Fortsetter p dette neste innlegg,da det ellers blir for mye.Da tar jeg ogs opp andre sider ved
vrt forhold til Kristus.

2 kommentarer

truderu

11.08.2012 kl.20:23

Din blogg fyller meg med fred og ro ja takk for att vi har jesus og gud den allmektige.

forkynneren

12.08.2012 kl.08:52

truderu: Amen.Takk for hyggelig kommentar.Guds Fred

Skriv en ny kommentar

forkynneren

forkynneren

59, Sarpsborg

Velkommen til min nye blogg. Jeg en mann p 59 r,vrt gift i 39 r,har vrt en kristen i 33r. Du er velkommen til kommentere alle inlegg p denne bloggen,s lenge dine kommentarer ikke inneholder skjellsord, spam eller liknende. Guds velsignelse nskes deg.

ToppBlogg - toppliste for bloggere ToppBlogg - toppliste for bloggere

Kategorier

Arkiv

hits